Show simple item record

dc.contributor.advisorΓκασούκα, Μαρίαel_GR
dc.contributor.authorΠεπονάκη, Ζαφείρα- Μαρίαel_GR
dc.coverage.spatialΡόδοςel_GR
dc.date.accessioned2019-07-15T05:38:29Z
dc.date.available2019-07-15T05:38:29Z
dc.date.issued2019-06-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11610/18880
dc.description.abstractΤο «παραμύθιον» των αρχαίων είναι το σημερινό παραμύθι και προέρχεται από τη σύνθετη λέξη παρά: πλησίον ή προέλευση και τη λέξη «μύθιον»: υποκοριστικό του μύθος, που θα πει λόγος ή λόγια. Το περιεχόμενο αναφέρεται σε διδακτικές παροιμίες ή διηγήσεις, οι οποίες δεν αναφέρονται σε συγκεκριμένο πρόσωπο, τόπο ή χρόνο. Στο παραμύθι επικρατεί η μαγική και μυθική διάσταση του κόσμου, βασισμένη στο παραφυσικό και το θαύμα. Οι ήρωες είναι επίπεδοι, χωρίς εσωτερικότητα, εκλείπει η λεπτομέρεια ενώ τα συναισθήματα, οι διαπροσωπικές σχέσεις, ο εσωτερικός κόσμος αποδίδονται με δράση. Η θηλυκή υπόσταση στα λαϊκά παραμύθια μπορεί να έχει υπερφυσικά χαρακτηριστικά ή γήινα τα οποία άλλοτε την καθιστούν νεράιδα και δυναμική και άλλοτε νεαρή, απροστάτευτη και εξαρτημένη από την πατρική φιγούρα. Τα κοινωνικά στερεότυπα περιγράφουν τον άνδρα ως αποφασιστικό, ανεξάρτητο, ανταγωνιστικό, τολμηρό, έξυπνο και επιθετικό, ενώ τη γυναίκα ως στοργική παθητική, κοινωνικά και οικονομικά εξαρτώμενη από άλλους. Μέσα από τις λαϊκές αφηγήσεις των παραμυθιών αυτές οι εικόνες ενισχύονται και σε ορισμένες μόνο περιπτώσεις ξεφεύγουν από τα κοινωνικά πρότυπα. Αν λοιπόν κάτι αλλάξει μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα καταστέλλεται ή θα αποκρύπτεται, διαφορετικά επισύρει κατακραυγή ή/και περιθωριοποίηση. Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι να μελετήσει παραμύθια από το νομό της Φθιώτιδας, να αναλύσει και να καταγράψει τα χαρακτηριστικά της γυναίκας στην κοινωνία και να συγκρίνει τα προβαλλόμενα κοινωνικά στερεότυπα. Είναι η παραδοσιακή εικόνα της γυναίκας σε μία κοινωνία που τη θέλει παθητική και έγκλειστη σε ένα σπίτι με μοναδικές της αρμοδιότητες, το νοικοκυριό και η ανατροφή των παιδιών; Έχει αλληλοεξαρτώμενη σχέση με την ανδρική φιγούρα, τον πατέρα, τον άνδρα κτλ; Ή μήπως αντιδράει σε καθημερινές καταστάσεις αδικίας; Τι σχέση έχει η ομορφιά και η ασχήμια; Τι σχέση έχει ο πρίγκιπας ή ο ήρωας ο οποίος είναι μεταμορφωμένος σε ζώο ή έχει αποκρουστικά εξωτερικά χαρακτηριστικά; Η μελέτη φανερώνει πως με βάση τα παραμύθια που επιλέγονται ακόμη και σήμερα παραδοσιακά προβάλλεται το συγκεκριμένο πατριαρχικό μοτίβο: η ομορφιά είναι το βασικότερο στοιχείο μιας κοπέλας, προνόμιο που θα της παρέχει μια υποψήφια θέση για ένα καλό και πλούσιο γάμο. Δεν διαλέγει η ίδια το κατάλληλο ταίρι που αρμόζει στο χαρακτήρα της. Αυτά τα στερεότυπα μεταβιβάζουν μηνύματα υποβιβασμού της γυναίκας ακόμη και αν η κοινωνική πραγματικότητα έχει αλλάξει νόρμες.el_GR
dc.format.extent92 σ.el_GR
dc.language.isoel_GRel_GR
dc.rightsDefault License
dc.subjectBeautyen_US
dc.subjectΑναπαραστάσειςel_GR
dc.subjectΓυναίκαel_GR
dc.subjectΠαραμύθια Φθιώτιδαςel_GR
dc.subjectWomenen_US
dc.subjectRepresentationen_US
dc.subject.lcshFolklore--Greeceen_US
dc.subject.lcshFolk literature, Greeken_US
dc.subject.lcshWomen and literatureen_US
dc.subject.lcshWomen and literature--Greeceen_US
dc.titleΑναπαραστάσεις νέων γυναικών σε λαϊκά παραμύθια της Φθιώτιδας: η περίπτωση της Πεντάμορφηςel_GR
dcterms.accessRightsfreeel_GR
dcterms.rightsΠλήρες Κείμενο - Ελεύθερη Δημοσίευσηel_GR
heal.typemasterThesisel_GR
heal.recordProvideraegeanel_GR
heal.committeeMemberNameΠαπαδόπουλος, Ιωάννηςel_GR
heal.committeeMemberNameΠαπαδάτος, Ιωάννηςel_GR
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Αιγαίου - Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών - Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμούel_GR
heal.academicPublisherIDaegeanel_GR
heal.fullTextAvailabilitytrueel_GR
dc.contributor.departmentΠαιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικόel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record