Show simple item record

Opinions and knowledge of primary school teachers in Rhodes, regarding the use of digital games as a learning tool for students with learning difficulties

dc.contributor.advisorΜουστάκας, Λουκάςel_GR
dc.contributor.authorΜανωλάκη, Βασιλικήel_GR
dc.date.accessioned2022-07-14T12:08:28Z
dc.date.available2022-07-14T12:08:28Z
dc.date.issued2022-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11610/24186
dc.description.abstractΣτην εποχή μας, που χαρακτηρίζεται από τα τεχνολογικά επιτεύγματα σε όλα τα επίπεδα, οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό, γίνεται εμφανές ότι επηρεάζονται και τα εκπαιδευτικά συστήματα όλων των χωρών. Προσαρμόζονται και εκσυγχρονίζονται σύμφωνα με τις εξελίξεις αυτές και γι’ αυτό το λόγο η εισαγωγή της εκπαίδευσης των τεχνολογιών κατέχει σημαντική θέση στα αναλυτικά προγράμματα από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ένα ακόμη αξιοσημείωτο γεγονός είναι η χρήση της τεχνολογίας και των εργαλείων της στη διάγνωση και αντιμετώπιση των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και του τρόπου της διδασκαλίας τους. Μετά από μακροχρόνιες έρευνες έχει γίνει σαφές ότι η λύση βρίσκεται στην παιδαγωγική αντιμετώπιση. Η αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και η προσαρμογή του σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε μαθητής, οδηγεί σταδιακά στη μείωση του προβλήματος που αντιμετωπίζει ο μαθητής και τελικά στη βελτίωση της σχολικής του επίδοσης. Στην προσπάθεια αυτή, για να είναι αποτελεσματική η αξιοποίηση της τεχνολογίας και πιο συγκεκριμένα των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών στην βελτίωση τόσο της σχολικής επίδοσης, όσο και των δεξιοτήτων γενικότερα των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, είναι σημαντικό να διερευνηθούν και να καταγραφούν οι γνώσεις και ο απόψεις των εκπαιδευτικών αναφορικά με την αξία των ψηφιακών παιχνιδιών και την αποτελεσματικότητά τους στα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες. Στο πλαίσιο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης που πραγματοποιήθηκε, διαπιστώθηκε ότι δεν έχει ερευνηθεί σε βάθος η αξία και η αποτελεσματικότητα των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και γι’ αυτό το λόγο η παρούσα ερευνητική εργασία εστιάζει στη διερεύνηση και καταγραφή τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2022 στο νησί της Ρόδου με μεθοδολογικό εργαλείο το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, που διαμορφώθηκε ειδικά για τις ανάγκες της παρούσας εργασίας και συμπληρώθηκε από 140 εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν την παρούσα σχολική χρονιά σε δημοτικά σχολεία στο νησί της Ρόδου. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκε πώς οι εκπαιδευτικοί του δείγματος αξιοποιούν αρκετά συχνά τα ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια κατά τη μαθησιακή διαδικασία, αναγνωρίζοντας την παιδαγωγική τους αξία και τα οφέλη τους στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Πιο συγκεκριμένα, μεταξύ των οφελών αναγνωρίζουν την ενίσχυση της μάθησης, την αύξηση των κινήτρων, την ενθάρρυνση της ενεργητικής εμπλοκής των μαθητών, την καλλιέργεια γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, τη συνεργατική μάθηση και την δημιουργικότητα και αυτονομία των μαθητών. Επιπλέον, τονίζουν την ιδιαίτερη συμβολή τους στα άτομα με ΔΕΠΥ, δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσγραφία, δυσαριθμησία και κοινωνικοσυγκινησιακές διαταραχές. Τα αποτελέσματα, επίσης, ανέδειξαν το γεγονός πώς αξιοποιούν τα ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια για την αξιολόγηση των μαθητών τους και ιδιαίτερα στα μαθήματα «Εργαστήριο Δεξιοτήτων», Μαθηματικά και Γλώσσα. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζουν την παιδαγωγική αξία των ψηφιακών παιχνιδιών, φαίνονται διστακτικοί ως προς τη σχεδίαση του δικού τους ψηφιακού παιχνιδιού. Λέξεις-κλειδιά: Ειδική Αγωγή, Ψηφιακό Παιχνίδι, παιδαγωγική αξία, μαθησιακές δυσκολίες, απόψεις, γνώσεις, εκπαιδευτικοί.el_GR
dc.description.tableofcontentsΠεριεχόμενα Ευχαριστίες 5 Κατάλογος Πινάκων 10 Κατάλογος Διαγραμμάτων 11 Περίληψη 12 Abstract 14 Πρόλογος 16 Εισαγωγή 19 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1Ο 23 1.1. Θεωρίες μάθησης και ψηφιακά παιχνίδια 23 1.2. Ψηφιακή τεχνολογία 25 1.3. Ψηφιακό παιχνίδι 27 1.4 Ταξινόμηση ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών 28 1.5. Θετική επίδραση ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών 32 1.6. Διδασκαλία με ψηφιακά παιχνίδια 34 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2Ο 38 2.1 Η έννοια των μαθησιακών δυσκολιών 38 2.2. Είδη μαθησιακών δυσκολιών 41 2.2.1. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) 41 2.3. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες 43 2.3.1. Διαταραχή της Ανάγνωσης (Δυσλεξία) 43 2.3.2. Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης 46 2.3.3. Διαταραχή των Μαθηματικών 49 2.3.4. Μαθησιακή Διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς 50 2.3.5. Ειδική Διαταραχή της Μάθησης 51 2.4. Τρόποι μάθησης και μαθησιακές δυσκολίες 52 2.5. Εξατομικευμένη διδασκαλία 53 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3Ο 56 3.1 Ειδική αγωγή και χρήση των εκπαιδευτικών ψηφιακών παιχνιδιών 56 3.2. Χρήση ψηφιακών παιχνιδιών από μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες 59 3.3. Ψηφιακά παιχνίδια και μαθησιακές δυσκολίες 60 3.3.1. ΔΕΠΥ 61 3.3.2. Διαταραχή της Ανάγνωσης 61 3.3.3. Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης 63 3.3.4. Διαταραχή των Μαθηματικών 64 3.4 Ενδεικτικά ψηφιακά παιχνίδια για χρήση από μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες 65 3.4.1 Ψηφιακά παιχνίδια για παιδιά με (ΔΕΠΥ) 65 3.4.2. Ψηφιακά παιχνίδια για παιδιά με Διαταραχή της Ανάγνωσης και της Γραπτής Έκφρασης 68 3.4.3. Ψηφιακά παιχνίδια για παιδιά με Διαταραχή των Μαθηματικών 71 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο 74 4.1. Βιβλιογραφική ανασκόπηση ερευνών σχετικά με την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών ψηφιακών παιχνιδιών στη μαθησιακή διαδικασία 74 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5Ο 79 Μεθοδολογία της έρευνας 79 5.1. Προβληματική-Αντικείμενο της έρευνας 79 5.2. Σκοπός και στόχοι της έρευνας 81 5.3. Ερευνητικά ερωτήματα 82 5.4. Μέσα συλλογής-Είδη ερωτημάτων-Προσδιορισμός κλίμακας 83 5.5. Ερευνητική διαδικασία 86 5.6. Δειγματοληψία 88 5.7. Περιγραφή δείγματος 89 5.8. Περιορισμοί-Αδυναμίες της έρευνας 92 5.9. Εγκυρότητα-Αξιοπιστία της έρευνας 93 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6Ο 95 Ανάλυση Αποτελεσμάτων της Έρευνας 95 6.1.Περιγραφική ανάλυση των αποτελεσμάτων 95 6.1.1.Βαθμός αξιοποίησης των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών από τους εκπαιδευτικούς 95 6.1.2.Απόψεις και Γνώσεις εκπαιδευτικών αναφορικά με την παιδαγωγική αξία των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών 100 6.1.3. Απόψεις και Γνώσεις εκπαιδευτικών αναφορικά με την παιδαγωγική αξία των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες 104 6.1.4.Απόψεις εκπαιδευτικών αναφορικά με την αξιοποίηση των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών ανά διδακτικό αντικείμενο 107 6.2. Επαγωγική ανάλυση των αποτελεσμάτων 110 6.2.1. Διαφοροποίηση των απόψεων και γνώσεων των εκπαιδευτικών με βάση τα χρόνια υπηρεσίας 110 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7Ο 117 Συζήτηση-Ερμηνεία Αποτελεσμάτων 117 Γενικά Συμπεράσματα 128 Βιβλιογραφία 133 Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία 133 Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία 140 Πηγές από το Διαδίκτυο 148 Παράρτημα 149el_GR
dc.format.extent156 σ.el_GR
dc.language.isoel_GRel_GR
dc.rightsCC0 1.0 Παγκόσμια*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectειδική αγωγήel_GR
dc.subjectψηφιακά παιχνίδιαel_GR
dc.subjectμαθησιακές δυσκολίεςel_GR
dc.subjectspecial treatmenten_US
dc.subjectdigital gamesen_US
dc.subjectlearning difficultiesen_US
dc.subject.lcshEducational games--Softwareen_US
dc.subject.lcshChildren with disabilitiesen_US
dc.subject.lcshSpecial educationen_US
dc.subject.lcshTeachers--Attitudesen_US
dc.subject.lcshEducation, Primaryen_US
dc.subject.lcshComputer gamesen_US
dc.titleΑπόψεις και γνώσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ρόδου, σχετικά με τη χρήση των ψηφιακών παιχνιδιών ως εργαλείο μάθησης σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίεςel_GR
dc.titleOpinions and knowledge of primary school teachers in Rhodes, regarding the use of digital games as a learning tool for students with learning difficultiesen_US
dcterms.accessRightsfreeel_GR
dcterms.rightsΠλήρες Κείμενο - Ελεύθερη Δημοσίευσηel_GR
heal.typemasterThesisel_GR
heal.recordProvideraegeanel_GR
heal.committeeMemberNameΤσιμπιδάκη, Ασημίναel_GR
heal.committeeMemberNameΣοφός, Αλιβίζοςel_GR
heal.academicPublisherΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣel_GR
heal.academicPublisherΠ.Μ.Σ ΄΄Μοντέλα Παρέμβασης στην Ειδική Αγωγή΄΄el_GR
heal.academicPublisherIDaegeanel_GR
heal.fullTextAvailabilitytrueel_GR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Παγκόσμια
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Παγκόσμια