Show simple item record

The gendered and social dimensions in Vaso’s Katraki artwork

dc.contributor.advisorΖήση, Αναστασίαel_GR
dc.contributor.authorΦραγκουλίδου, Ουρανίαel_GR
dc.contributor.authorFragkoulidou, Ouraniaen_US
dc.coverage.spatialΜυτιλήνηel_GR
dc.date.accessioned2023-07-05T10:19:25Z
dc.date.available2023-07-05T10:19:25Z
dc.date.issued2022-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11610/25645
dc.description.abstractΗ Βάσω Κατράκη υπήρξε απολογητής και εκφραστής του επικού μεγαλείου του επαναστατημένου 20ου αιώνα. Οι πολλαπλές συρράξεις δημιούργησαν ένα πλαίσιο ηθικά υπονομευτικό, οικονομικά καταστρεπτικό και κοινωνικά φθοροποιό για την Ελλάδα, με την ταυτόχρονη δοκιμασία των δημοκρατικών θεσμών και την αναπόφευκτη διαρραγή του κοινωνικού ιστού. Με όχημα το καλλιτεχνικό της έργο και μέσω του συλλογικού πράττειν, εγκαθίδρυσε τρόπους ύπαρξης και πρακτικές δράσης που γνώρισαν αποδοχή και αποταμίευσαν πρωτοφανή και αδιαμφισβήτητα αποτελέσματα για τον χώρο της τέχνης και τις κοινότητες. Η πολυσημία των χαρακτικών της έργων ήταν η αφορμή, ώστε η παρούσα μελέτη περίπτωσης να μην εστιάσει μόνον στις πράξεις των αγωνιζόμενων Ελλήνων και σε αισθητικά ζητήματα, αλλά και στις άφατες πλευρές του κοινωνικού βίου, των ανθρώπων του μόχθου, τον σκεπτικισμό της νεωτερικής εποχής. Μια εξίσου σημαντική πτυχή και στόχος της έρευνας ήταν η ανάδειξη του καθοριστικού ρόλου των γυναικών στον κόσμο της πληθυντικότητας και η ορατότητα στις εκφάνσεις του θεσμοποιημένου κόσμου της πατριαρχίας. Εργάστηκε αγόγγυστα στο πλαίσιο μιας παράδοσης δημιουργημένης από άνδρες, διέψευσε όσους ανέμεναν ότι οι γυναίκες δημιουργοί διαμορφώνουν καλλιτεχνικό έργο με φαντασιακές, ουτοπικές πραγματικότητες σαν προστατευτικό κέλυφος ή αντιμετάθεση δυσχερειών. Ο φεμινισμός δεν υπήρξε ένα εκφρασμένο διανοητικό πλαίσιο αναφοράς, απουσίαζε ολότελα από τα γραπτά και τις μαρτυρίες της, παρέμενε όμως σταθερά προσανατολισμένη στην εμφάνεια της πολλαπλής ταυτότητας της γυναίκας, της μητέρας, της εργαζόμενης, της αρχετυπικής προστάτιδας του Όλου. Παρά την διεθνή αναγνώριση και τις διακρίσεις, δεν περιορίστηκε στην ιδιωτική οδό και με την κοινωνική -φιλειρηνική δράση μετέβη από το τοπικό στο οικουμενικό και ανέδειξε τους λόγους και τους τρόπους με τους οποίους υπερίσχυσε η συλλογικότητα από την ατομικότητα, μολονότι οι Έλληνες χαρακτηρίζονται κατά βάση λαός της ατομικής και όχι της μαζικής ψυχολογίας. Απελευθέρωσε την χαρακτική τέχνη από την αυτοαναφορικότητα, την απέσπασε από την τυπογραφία και την πάρεργη σχέση της με την ζωγραφική και την αυτονόμησε αισθητικά, παρουσιάζοντας στην φόρμα «μικρής» διάστασης- την πέτρα και το ξύλο-τον «μεγάλο» κόσμο των ιδεών. Το εικαστικό ιδίωμα της Κατράκη διαμορφώθηκε με την ενδελεχή μελέτη της ελληνικής τέχνης, τις συνεχείς αναγωγές στο παρελθόν και συνάντησε τον μακρόκοσμο εικόνων κοινωνικής διαμαρτυρίας και τις ουμανιστικής υφής δράσεις της Γερμανίδας καλλιτέχνιδας Kathe Kollwitz.el_GR
dc.format.extent163 σ.el_GR
dc.language.isoel_GRel_GR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectέμφυλοel_GR
dc.subjectκοινωνιολογίαel_GR
dc.subjectτέχνηel_GR
dc.subjectgendered dimensionsen_US
dc.subjectsocial dimensionsen_US
dc.subjectarten_US
dc.subject.lcshArt and societyen_US
dc.subject.lcshEngraving, Greeken_US
dc.subject.lcshΚατράκη, Βάσω, 1914-1988el_GR
dc.titleΗ έμφυλη και η κοινωνική διάσταση στο καλλιτεχνικό έργο της Βάσως Κατράκηel_GR
dc.titleThe gendered and social dimensions in Vaso’s Katraki artworken_US
dcterms.accessRightsfreeel_GR
dcterms.rightsΠλήρες Κείμενο - Ελεύθερη Δημοσίευσηel_GR
heal.typemasterThesisel_GR
heal.recordProvideraegeanel_GR
heal.committeeMemberNameΜπούζας, Βασίληςel_GR
heal.committeeMemberNameΚαλαμάρας, Φίλιπποςel_GR
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Αιγαίου - Σχολή Κοινωνικών Επιστημών - Τμήμα Κοινωνιολογίαςel_GR
heal.academicPublisherIDaegeanel_GR
heal.fullTextAvailabilitytrueel_GR
dc.contributor.departmentΕφαρμοσμένη - Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη - (Διϊδρυματικό ΠΜΣ)el_GR


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές